vereint im Gesundheitswesen Droge Plan 2013 http://onlinepillen.ch/ Glenn Gould gut temperierten Klavier
Links: http://ydronaftes.gr/viagra-greece.html and http://ydronaftes.gr/cialis-greece.html
Ναυάγιο Δύστος - Κύμη Ευβοίας

κείμενο: Παναγιώτης Τασιαδάμης

Ένα από τα τραγικά ναυάγια των τελευταίων χρόνων είναι αυτό του "Δύστος", στο οποίο χάθηκαν είκοσι ψυχές το 1996.
Η κατάδυση σε ένα πλοίο που έχει τέτοια τραγική ιστορία, σίγουρα προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα και επιτάσσει να φερόμαστε με απόλυτο σεβασμό στο ναυάγιο, όπως άλλωστε και σε κάθε "υγρό" τάφο.

Το Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ ήταν ελληνικό εμπορικό φορτηγό πλοίο (Φ/Γ), νηολογημένο στον Πειραιά με αριθμό Ν.Π. 8204, τύπου "bulk carrier" και βυθίστηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 1996.
Το Δύστος, υπο το όνομα Mina entrego
To Mina Entrego, το όνομα που είχε το "Δύστος" αρχικά.


Είχε ολικό μήκος 100 μέτρα, χωρητικότητα ολική 4.045 κόρους, καθαρή 2.205 κόρους και μεταφορική ικανότητα 5.600 τόνων.
Είχε ναυπηγηθεί το 1970 και το προηγούμενο όνομά του, πριν να αγορασθεί ήταν, "MINA ENTREGO".
Ήταν χρονοναυλωμένο από την ΑΓΕΤ - Ηρακλής για μεταφορικές ανάγκες της, με ειδική διασκευή μεταφοράς "χύμα" τσιμέντου.
Στις 26 Δεκεμβρίου του 1996, επομένη των Χριστουγέννων και περί ώρα 14.00, το Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και πλήρωμα 21 Έλληνων ναυτικών απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις ΑΓΕΤ - Ηρακλής στο Βόλο, έμφορτο με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο και προορισμό τις εγκαταστάσεις λιμένος Δραπετσώνας στον Πειραιά.
Λόγω όμως των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, γύρω στις 18.00, προσέγγισε σε νότιο όρμο της Σκιάθου.

Παραμένοντας εκεί δύο ημέρες και εξαιτίας των συνεχιζόμενων ΒΑ θυελλωδών ανέμων, ο  πλοίαρχος αποφάσισε, πιθανώς πιεζόμενος και από το πλήρωμα προκειμένου να κάνουν στα σπίτια τους Πρωτοχρονιά,  να αποπλεύσει και να συνεχίσει το ταξίδι του για Πειραιά.
Στις 20.00 ώρα περίπου ήταν η τελευταία επικοινωνία που είχε το Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ με το εμπορικό Μ/S (μότορσιπ) "Λένα".

Το πρωί της επομένης και περί ώρας 05.15, το πλοίο ΔΥΣΤΟΣ εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει από το αλιευτικό Α/Κ "Σαρωνικός" 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη, όπου και διέσωσε τον δόκιμο πλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου.
Στο ναυάγιο αυτό έχασαν την ζωή τους 20 επιβαίνοντες που βρέθηκαν στη συνέχεια πνιγμένοι μέσα στο πλοίο. Αυτοί ήταν ο Πλοίαρχος, ο Υποπλοίαρχος, ο Ανθυποπλοίαρχος, ο Ραδιοτηλεγραφητής, οι Α΄, Β΄ και Γ΄ Μηχανικοί, 9 ναύτες, 1 Λιπαντής, ο Μάγειρας, ο βοηθός θαλαμηπόλου, η σύζυγος και η κόρη του Α΄ Μηχανικού, η σύζυγος του Β΄ Μηχανικού ενώ αργότερα βρέθηκαν από το Ρ/Κ "Μανωλάκης" που είχε σπεύσει στη περιοχή ένας ναύτης, ένας λιπαντής και ο έτερος Γ΄ Μηχανικός.

Το Δύστος την ώρα της βύθισης του. (Φωτογραφίες απο Poseidon Salvage)


Αιτία ναυαγίου

Κατάδυση στο ναυάγιο του τραγικού ΔύστοςΑπό την έρευνα των πραγματογνωμόνων, ως αιτία του ναυαγίου θεωρήθηκε αναμφίβολα η μετατόπιση φορτίου η οποία και επέφερε την αύτανδρη ανατροπή του πλοίου. Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της μετατόπισης του φορτίου ήταν:
α) Να συνέβη σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να "διπλαρώσει" το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό (μπότζι).
β) Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε "ξενέρισμα της προπέλας" λόγω μεγάλου προνευστασμού  (σκαμπανέβασμα) και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων.
γ) Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπορεί να κόλλησε το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου, ή τέλος
δ) Να συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος (αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς), λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και τη διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού, το οποίο επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.

Φυσικά, πολλά ερωτηματικά υπάρχουν σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρισκόταν το πλοίο.

 


To "Δύστος" σήμερα

Το ναυάγιο βρίσκεται στον κόλπο "Κεφαλά", περίπου 2,5 μίλια από το λιμάνι της Κύμης.
Βρίσκεται σε λασπώδη βυθό καθισμένο με την αριστερή του πλευρά στα 37 μέτρα βάθος, ενώ λόγω της μορφολογίας του βυθού τουλάχιστον 4 μέτρα, από το πλοίο, βρίσκονται θαμμένα κάτω από την λάσπη.
Αυτό που κάνει εντύπωση στον αυτοδύτη που το επισκέπτεται είναι η ιδιαίτερη ανάπτυξη της χλωρίδας πάνω του, που σε σύγκριση με άλλα ναυάγια αντίστοιχης παραμονής στον βυθό διαπιστώνει πως είναι πολύ πιο έντονη, ενώ χρόνο με το χρόνο γίνεται πολύ εντονότερη.

Κατάδυση στο Ναυάγιο

H τοποθεσία του ναυαγίου πολύ συχνά δεν ευνοεί τις καταδύσεις, αφ' ενός λόγω του ότι δεν προστατεύεται ιδιαίτερα από τον καιρό και αφ' ετέρου διότι λόγω της μορφολογίας του βυθού η ορατότητα είναι συχνά περιορισμένη.

Επίσης λόγω του ότι υπάρχουν ισχυρά ρεύματα, η χρήση γραμμής κατάδυσης κρίνεται μάλλον απαραίτητη.

Θα χρειαστείτε λίγα μόνο λεπτά για να φτάσετε με το σκάφος πάνω απο το ναυάγιο.
Όταν καταδυθείτε πάνω του, πιθανόν προς στιγμή να μην καταλάβετε εάν αυτό που βλέπετε είναι το ναυάγιο ή ένας γεμάτος χλωρίδα βυθός.

 

Κατάδυση στο ναυάγιο του τραγικού ΔύστοςΚατάδυση στο ναυάγιο του τραγικού Δύστος

Είναι τέτοιο το μέγεθος του πλοίου, που μόνο αν κάνετε μια πολύ βιαστική περιήγηση γύρω του θα καταφέρετε να δείτε το μεγαλύτερο μέρος του χωρίς να αποκτήσετε υποχρεώσεις αποσυμπίεσης.
Το βαθύτερο του κομμάτι βρίσκεται στα 37 μέτρα, ενώ το ρηχότερο περίπου στα 18.

Ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ναυαγίου είναι η γέφυρα και σίγουρα θα θελήσετε εκεί να περάσετε το μεγαλύτερο κομμάτι από τον υπολογισμένο χρόνο βυθού.
Υπάρχουν σπασμένα παράθυρα από τα οποία μπορείτε να δείτε κάποια πράγματα από το εσωτερικό του πλοίου, ενώ σε κάποια σημεία είναι δυνατή και η διείσδυση. Αυτή φυσικά απαιτεί ειδική προετοιμασία και εκπαίδευση, αν και δεν είναι πολλά αυτά που μπορεί κάποιος να δει εντός του πλοίου, ενώ η τεράστια ποσότητα ιζήματος που θα σηκωθεί σε κάθε προσπάθεια διείσδυσης σίγουρα θα σας αποθαρρύνει αρκετά.


Πέραν αυτών των δυσκολιών, είναι η τραγική ιστορία του πλοίου που σίγουρα θα σας δημιουργήσει ανάμικτα συναισθήματα βλέποντας το και γνωρίζοντας τον ανθρώπινο πόνο που προξένησε αυτό το ναυάγιο.
Σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς θα θυμούνται την εικόνα του αναποδογυρισμένου πλοίου στους τηλεοπτικούς δέκτες μας, εκείνες τις γιορτινές μέρες του 1996.

Εκτός απο την χλωρίδα, δεν είναι συχνό φαινόμενο η συνάντηση με πολλούς θαλάσσιους οργανισμούς γύρω στο ναυάγιο. Αυτό δεν αποκλείεται να οφείλεται και στις χημικές ουσίες που ενδεχομένως δεν μπόρεσαν να απομακρυνθούν με τις εργασίες άντλησης που πραγματοποιήθηκαν. Θα δείτε μικρόψαρα και ίσως κάποια μεγάλη σκορπίνα, που έκανε σπίτι της το βυθισμένο πλοίο.

Δημοσιεύτηκε στις: 03/01/2011






Τελευταία άρθρα της κατηγορίας
Ναυάγιο Ενίνα ......
(Δημοσιεύτηκε στις: 30/10/2012)
Ναυάγιο "Κλειώ"......
(Δημοσιεύτηκε στις: 16/04/2011)
Θαλαμηγός Καλυψώ - Αγιος Νικόλαος Αναβύσσου......
(Δημοσιεύτηκε στις: 17/03/2011)
Ναυάγιο "Παναγής"......
(Δημοσιεύτηκε στις: 17/03/2011)
Ναυάγιο Δύστος - Κύμη Ευβοίας......
(Δημοσιεύτηκε στις: 03/01/2011)
Motorship "Κασσάνδρα"......
(Δημοσιεύτηκε στις: 29/12/2010)
Eurobulker X - Λευκαντί Ευβοίας......
(Δημοσιεύτηκε στις: 28/12/2010)
Ναυάγιο φορτηγού πλοίου "ΚΥΡΑ ΛΕΝΗ" στον Πάτροκλο......
(Δημοσιεύτηκε στις: 27/12/2010)
Προηγούμενες Δραστηριότητες